Μπορώ να καταλάβω ακριβώς πως ένιωσε το «αφεντικό» της Gucci μετά το τρανταχτό όχι που του απάντησε η Ελληνίδα υπουργός πολιτισμού μετά και τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ (Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου).. Έφαγε πόρτα από το καλύτερο «μαγαζί» της χώρας μας και μάλιστα με έντονη τη δόση της υπεροψίας στο ύφος της απάντησης..
Η ιστορία έχει ως εξής. Πριν λίγο καιρό ο παγκόσμιας κλάσης οίκος Gucci αιτήθηκε από τις αρχές του τόπου μας, να του παραχωρηθεί την 1η Ιουνίου χώρος στον Παρθενώνα, έναντι του ποσού των 2 εκατ. Ευρώ, ώστε να πραγματοποιήσει επίδειξη μόδας.
Που να το φανταστούν οι άνθρωποι, ότι η ιδέα του να περπατούν δίπλα στα περιστύλια ημίγυμνα διάσημα μοντέλα θα εξόργιζε τη «χρεωμένη» μας Ελλάδα. Σαν το «ΟΧΙ» του Μεταξά στους κατακτητές…. τόσο ηχηρό και παθιασμένο ήταν το όχι του ΚΑΣ στον οίκο Gucci..
«Η πρόταση είναι προσβλητική, χυδαία, δεν χρειάζεται καν να τα συζητήσουμε» ακούστηκε μέσα στη συνεδρίαση. «Παρά τη δυσχερή οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα δεν μπορούμε να δίνουμε τα σύμβολα της παγκόσμιας κληρονομιάς για επιδείξεις μόδας κάτι που δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του μνημείου» υποστήριξαν τα περισσότερα μέλη του συμβουλίου.
Παλιότερα βέβαια οι επίσημες αρχές του κράτους είχαν διαφορετική αντίληψη.. Ίσως κάποιες χρονιές ο Παρθενώνας να επιδέχεται μεγαλύτερου σεβασμού από κάποιες άλλες… τι να πει κανείς;
Ο ίδιος ο Παρθενώνας έγινε και στο παρελθόν το «ντεκόρ» για μια από τις πιο αισθησιακές φωτογραφήσεις… Μάλιστα εν έτει 1928, παρά τις τότε αντιλήψεις περί αισθητικής, έγινε πολύς διαφημιστικός ντόρος γι αυτή τη φωτογράφιση και δεν πραγματοποιήθηκε καθόλου στα μουλωχτά. Πρόκειται για κάποια από τα διασημότερα έργα της γνωστής φωτογράφου Nelly’s ( Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη).
Η φωτογράφος κατάφερε στην συντηρητική Ελλάδα της δεκαετίας του ’30 να πάρει άδεια για να κάνει τη «φωτογράφιση-σκάνδαλο» τότε για την εποχή, στον Παρθενώνα. Είχε ζητήσει άδεια από τον διευθυντή της Ακρόπολης, Αλέξανδρο Φιλαδελφέα, με σκοπό να κάνει μια καλλιτεχνική φωτογράφιση με μοντέλο την Μόνα Πάιβα, διάσημη χορεύτρια της Κομεντί Φρανσέζ που έδινε εκείνο τον καιρό παραστάσεις στην Αθήνα.
Ο οίκος Dior το 1951, η Τζένιφερ Λόπεζ το 2007 ακολούθησαν. Ο τότε υπουργός Πολιτισμού Μιχάλης Λιάπης είχε δώσει άδεια στην Τζένιφερ Λόπεζ να κάνει φωτογράφηση στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Ήταν και η μοναδική φορά που επετράπη να γίνει κάτι σχετικό με μόδα ήταν η φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ με φόντο τον Παρθενώνα, που εντούτοις έγινε με διοικητική πράξη και χωρίς να περάσει από το ΚΑΣ. Δεν έλειψαν βέβαια και οι επικρίσεις από πολίτες που αντιτίθονταν στην παραχώρηση.
Για ορισμένους το ερώτημα είναι αν πρέπει ή όχι το μεγαλύτερο εθνικό μας μνημείο να αποτελεί ένα ακόμη αντικείμενο τουριστικής εκμετάλλευσης. Άραγε υπάρχει για όλα μια τιμή…. και για τα ιερά και όσια; Πάντως, κατά καιρούς, μνημεία τεράστιας πολιτισμικής κληρονομιάς ανά τον κόσμο, χρησιμοποιούνται για γυρίσματα ταινιών, φωτογραφίσεις, και διάφορα άλλα καλλιτεχνικά events.
Οι γνώμες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ποικίλες. Όλες έχουν λίγο δίκιο και λίγο άδικο.. Ένα είναι το σίγουρο.. ότι με τη τζάμπα διαφήμιση που κάναμε όλοι μας στη Gucci άλλον έναν Παρθενώνα χτίζαμε..
Νικόλας