Γράφει η Εύα Καλαβρή.
Μπορεί να ξεκινάει η Μ. Εβδομάδα για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς, όμως σήμερα είναι και μια σπουδαία Διεθνής Ημέρα!
29 Απριλίου – Διεθνής Ημέρα Χορού (International Dance Day).
Από το 1982, οπότε και θεσπίστηκε η μέρα από την Επιτροπή Χορού του ITI, (International Theatre Institute, κύριος συνεργάτης της UNESCO για τις παραστατικές τέχνες), θέσπισε την Παγκόσμια Ημέρα Χορού, γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 29 Απριλίου, ημερομηνία που συμπίπτει με τη γέννηση του Jean-Georges Noverre (1727-1810), σπουδαίου θεωρητικού, με σημαντική επιρροή στο Μπαλέτο.
Η ΗΜΕΡΑ αυτή φέρνει κοντά τους ανθρώπους μέσω αυτής της κοινής γλώσσας – χορού. Πρόθεση και επιθυμία της Επιτροπής Χορού είναι ο εορτασμός του χορού και η απόλαυση της καθολικότητας αυτής της Τέχνης, χωρίς πολιτικούς, πολιτιστικούς και εθνικούς φραγμούς. Χορευτές, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, ενθαρρύνονται κάθε χρόνο να μοιραστούν το πάθος και τη δημιουργικότητά τους με τον υπόλοιπο κόσμο.
Κάθε χρόνο, η Επιτροπή επιλέγει και μια εξέχουσα προσωπικότητα της Τέχνης του χορού, από κάθε Ήπειρο της Γης, να συντάξει ένα μήνυμα για την Ημέρα. Τα μηνύματα μεταφράζονται σε πολλές γλώσσες και διαδίδονται παγκοσμίως!
Η διακεκριμένη χορεύτρια Marianela Núñez, πρίμα μπαλαρίνα και μια από τις σπουδαιότερες φυσιογνωμίες της γενιάς της στον κόσμο του μπαλέτου, έχει επιλεγεί φέτος για τη σύνταξη του μηνύματος.
Μήνυμα για τη Διεθνή Ημέρα Χορού 2024
Μια ανάμνηση δεν είναι αρκετή για να γράψει κανείς ιστορία. Και η ιστορία ενός θεάτρου, όπως και η ιστορία του καθενός από εμάς, είναι επίσης η ιστορία των άλλων, του πώς μια τέχνη όπως ο χορός μετανάστευσε και αναπτύχθηκε σε διαφορετικά γεωγραφικά πλάτη. Φωτογραφίες που αφηγούνται το ταξίδι κοσμούν τους τοίχους του Βασιλικού Μπαλέτου, η ιστορία καλεί τους πρωταγωνιστές της και ο χορός στην Αργεντινή λάμπει μέσα από κάθε ένα από αυτά τα ονόματα. Συχνά, οι θεσμοί βυθίζονται σε μια σιωπηλή ανωνυμία, χωρίς πρόσωπα ή επώνυμα, αποφεύγοντας τον απόηχο του παρελθόντος. Οι οργανισμοί που προωθούνται και στηρίζονται από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου-UNESCO, όπως το Συμβούλιο Χορού της Αργεντινής, συχνά λειτουργούν ως τείχος που σταματά τη λήθη.
Είμαι μαζί σας στη δέσμευση να διασώσουμε και να αναζωογονήσουμε την ιστορία των δασκάλων, των καλλιτεχνών και των χορογράφων που εμπλούτισαν τον κόσμο του χορού και αξίζουν να ακουστούν από τις μελλοντικές γενιές. Είθε όλοι μας να γνωρίζουμε ότι δεν είμαστε θεατές, αλλά κληρονόμοι μιας παράδοσης που σφυρηλατήθηκε με τέχνη, αξιοπρέπεια και θυσίες, τρέφοντας την πορεία μας με αφοσίωση και αγάπη για την ομορφιά. Παρόλο που το μέλλον και το παρόν αιχμαλωτίζουν την προσοχή μας, χωρίς τα στέρεα θεμέλια του παρελθόντος, χωρίς τη γονιμότητα της γης μας, το δέντρο του χορού δεν μπορεί να ανθίσει.
Οι ρίζες είναι παράδοση και ταυτόχρονα… θρεπτικά συστατικά.
Μετάφραση στα ελληνικά από την αγγλική μετάφραση του πρωτότυπου Μηνύματος στα ισπανικά: Γιόλα Κλείτου για το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ)

Η Marianela Nunez στην 20η της επέτειο με το Royal Ballet. Πηγή Wikipedia
Με συγκίνησε πολύ το μήνυμα φέτος και μου άρεσε ακόμη περισσότερο η σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν και το μέλλον.
Μπορεί πράγματι να εστιάζουμε στο παρόν και πιο πολύ στο μέλλον, σε πολλές πτυχές της ζωής μας, όμως το παρόν, το ποιοι είμαστε σήμερα, χτίστηκε στο παρελθόν. Οι ρίζες μας, τα θεμέλια, οι παραδόσεις, η ιστορία είναι ζωτικά συστατικά του σήμερα και του αύριο. Το τώρα σφυρηλατήθηκε χθες και σήμερα χτίζουμε το αύριο.
Αισθάνομαι ότι η συγγραφέας του μηνύματος έχει αγωνία ότι οι νέες γενιές πιθανόν να μη δίνουν τόση σημασία στην ιστορία. Μας προτρέπει να δεσμευτούμε όλοι μαζί ώστε να διασώσουμε και να μεταφέρουμε στις επόμενες γενιές τον πλούτο της Τέχνης του Χορού, όπως δημιουργήθηκε με αφοσίωση και σεβασμό από τους δασκάλους, τους καλλιτέχνες και τους χορογράφους της ιστορίας.
Λίγα λόγια για την Marianela Nunez

Η Nunez στο ρόλο της Princess Aurora – Wikipedia
Η Marianela Nunez (Μαριανέλα Νούνιες) γεννήθηκε στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Ξεκίνησε μαθήματα κλασικού μπαλέτου όταν ήταν τριών ετών. Έγινε μέλος στη Σχολή Μπαλέτου Teatro Colón της Αργεντινής σε ηλικία έξι ετών.
Σε ηλικία 14 ετών, στα μισά της εκπαίδευσής της, ο επικεφαλής του Colon Theater Ballet, Μαξιμιλιάνο Γκέρα, επέλεξε την Νούνιες για να γίνει μέλος της Ακαδημίας. Χόρεψε με την Ακαδημία τόσο στο Μπουένος Άιρες όσο και σε περιοδείες, αναλαμβάνοντας διάφορους ρόλους.
Το 1997, σε ηλικία 15 ετών, πέρασε από οντισιόν για το Royal Ballet, όταν η εταιρεία ήταν σε περιοδεία στο Λος Άντζελες, παρόλο που δεν μιλούσε αγγλικά. Της προσφέρθηκε συμβόλαιο, αλλά η εργατική νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου την εμπόδισε να εργαστεί μέχρι την ηλικία των 16 ετών. Τελικά, φοίτησε στο Royal Ballet με την εγγύηση ότι θα της προσφερόταν σύμβαση το επόμενο έτος. Προήχθη σε πρώτη σολίστ το 2000 και σε πρώτη χορεύτρια το 2002.
Έχει χορέψει πρωταγωνιστικούς ρόλους τόσο σε κλασικά όσο και σε σύγχρονα έργα, από χορογράφους όπως οι Φρέντερικ Άστον, Τζον Κράνκο, Κένεθ Μακμίλαν, Γουέιν Μακγκρέγκορ και Κρίστοφερ Γουίλντον, κερδίζοντας πολλά βραβεία.