Γράφει η Εύα Καλαβρή.
Αρκετές φορές στη ζωή μου έχω πέσει «θύμα» της τεχνολογίας, των οθονών και των εφαρμογών. Τις περισσότερες από αυτές είχα πλήρη επίγνωση της κατάστασης…
Κι αν έχω «καεί» με σειρές, βάζοντας το ένα επεισόδιο μετά το άλλο, για όλη τη νύχτα…
Κι αν έχω αγοράσει βλακείες και άχρηστα πράγματα από το διαδίκτυο…
Κι αν έχω χάσει το χρόνο μου παίζοντας ανόητα και πλήρως εθιστικά online παιχνίδια…
Η πιο πρόσφατη εμπειρία μου λοιπόν ήταν με τις ειδοποιήσεις και τα «δώρα» του Temu… Έκανα μια παραγγελία (το ελάχιστο ποσό, κάπου 20 ευρώ) και αμέσως μετά, η εφαρμογή μου υποσχέθηκε κουπόνια 300-500 ευρώ και δώρα με δωρεάν αποστολή. Πώς; Αν επέστρεφα κάθε μέρα στην εφαρμογή… Η οποία, για κάθε μέρα άσκοπης περιήγησης (που θα συνοδευόταν από αγορά), θα με επιβράβευε με κάποιο προϊόν…

Αποφάσισα να το φτάσω μέχρι ένα σημείο και να σταματήσω. Μετά την πρώτη μου παραγγελία, επισκεπτόμουν κάθε μέρα την εφαρμογή, για 5 μέρες συνεχόμενα, κι έτσι μου έστειλαν 5 βλακείες με 5 διαφορετικές αποστολές… Δηλαδή, ο διανομέας θα έρθει 6 φορές στο σπίτι μου, μία για την αρχική παραγγελία και άλλες 5 για τα 5 χαζά δώρα που κέρδισα…
Κάπου εκεί, (κι ενώ τα περιμένω ακόμη και ντρέπομαι για τον άνθρωπο που θα με κοροϊδεύει από μέσα του), σταμάτησα να ασχολούμαι, απενεργοποίησα τις ειδοποιήσεις και απλά αναμένω…
Αν και όλοι μας ξέρουμε πάνω – κάτω τις παγίδες των εφαρμογών και πώς μας προκαλούν το ενδιαφέρον, ας τα βάλουμε κι εδώ σε μια σειρά μήπως και γλιτώσουμε από μελλοντικές προκλήσεις.

Παραπλανητικές τεχνικές που σχεδιάστηκαν για να μας χειραγωγούν και να μας κρατούν κολλημένους, όχι επειδή περνάμε καλά, αλλά επειδή κάποιος θέλει να δούμε ακόμη μία διαφήμιση ή να κάνουμε ακόμη ένα in-app purchase.
Ανταμοιβές
Κάτι σαν αυτό που περιέγραψα παραπάνω… Επίσης, άλλο ένα παράδειγμα είναι τα παιχνιδάκια που σου λένε διαρκώς πόσο υπέροχη/υπέροχος είσαι επειδή πάτησες τρία κουμπιά σωστά.
Ε, δεν είσαι… Αλλά ο εγκέφαλός σου νομίζει πως είσαι. Είναι σαν τα φρουτάκια στο καζίνο, απλά αντί για λεφτά, σου δίνουν χρυσά νομίσματα χωρίς καμία αξία.

Αίσθηση επείγοντος
«Προλάβετε!», «Μοναδική προσφορά μόνο για τις επόμενες 2 ώρες!» και το ρολογάκι της εφαρμογής μετράει αντίστροφα… Προσφορές περιορισμένου χρόνου και χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης για να πάρουμε το πακέτο με τις άπειρες ζωές και να λιώσουμε παίζοντας μέσα στη νύχτα…
Κοινωνική πίεση
«Οι φίλοι σου ήδη παίζουν, εσύ όχι;». «Η Μαρία και ο Γιώργος έχουν ήδη ολοκληρώσει το επίπεδο 18!». Και κάπως έτσι, παρασύρεσαι. Ο κοινωνικός ανταγωνισμός δουλεύει τέλεια, γιατί ποιος θέλει να μείνει πίσω όταν όλοι παίζουν και ανεβαίνουν επίπεδα; Τι πειράζει που η Μαρία και ο Γιώργος μπορεί να είναι bots;;;

Η επιβράβευση του τίποτα
Κάνεις swipe, παίρνεις καρδούλες. Πατάς like, νιώθεις σπουδαίος. Και μετά από μία ώρα, δεν θυμάσαι καν τι είδες. Το περιεχόμενο μπορεί να είναι κενό, αλλά η ανταμοιβή είναι πραγματική, τουλάχιστον για τον εγκέφαλό μας.
Δεν είναι ντροπή να εθιστείς σε μια εφαρμογή. Άλλωστε είναι προσεχτικά σχεδιασμένες με αυτόν ακριβώς το σκοπό. Το σημαντικό είναι να μπορούμε να αναγνωρίζουμε τα μοτίβα, να χαμογελάμε ειρωνικά όταν μας λένε «είσαι Νο5 στον κόσμο», ή «500 ευρώ σε κουπόνια μόνο για εσένα» και ίσως να είμαστε σε θέση να κάνουμε απεγκατάσταση πριν το επίπεδο 15473, με άδεια τσέπη και full στρες.

Ποια εφαρμογή σε έκανε να πεις “ποτέ ξανά”;
Διέγραψα κι εγώ μία πρόσφατα (και για πάντα), θέλεις να μάθεις ποια;