Γράφει η Δήμητρα Δήμου.
Η ψυχολογική επίδραση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης επεκτείνεται πέρα από την αυτοεκτίμηση σχετικά με την εμφάνιση και την κοινωνική θέση. Αντικατοπτρίζεται επίσης στην οικονομική ευημερία και την οικονομική κατάσταση των ανθρώπων. Ένα νέο φαινόμενο, γνωστό ως “οικονομική ανασφάλεια”, περιγράφει τη διαστρεβλωμένη αντίληψη και το αίσθημα έλλειψης επαρκούς οικονομικής κατάστασης.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Credit Karma, περίπου το 29% των Αμερικανών αντιμετωπίζουν αυτό το φαινόμενο, συγκρίνοντας την οικονομική τους κατάσταση με αυτήν των άλλων.
Δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι η οικονομική ανασφάλεια είναι πιο εκτεταμένη μεταξύ των νεότερων γενεών. Περίπου το 43% της Gen Z και το 41% των millennials αισθάνονται ότι υστερούν οικονομικά, συγκρίνοντας τον εαυτό τους με άλλους χρήστες των κοινωνικών μέσων, σύμφωνα με αναφορές του CNBC.
“Αυτό είναι ένα πρόβλημα που υπάρχει εδώ και καιρό, αλλά τα κοινωνικά μέσα το έχουν αναβαθμίσει σε ένα εντελώς νέο επίπεδο”, δήλωσε η Carolyn McClanahan, χρηματοοικονομική σύμβουλος και ιδρύτρια της Life Planning Partners στο Jacksonville της Φλόριντα.
Παρά την αύξηση της περιουσιακής κατάστασης των νοικοκυριών τα τελευταία χρόνια, κατά περίπου 37% μεταξύ 2019 και 2022, σύμφωνα με έρευνα της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, μόνο το 14% των Αμερικανών αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως πλούσιο. Η οικονομική ανασφάλεια επηρεάζει ακόμη και αυτούς που κερδίζουν πάνω από 100.000 δολάρια ετησίως, με περισσότερους από τους μισούς να δηλώνουν ότι ζουν “από μισθό σε μισθό”, σύμφωνα με άλλη έκθεση της LendingClub.
Η παρατεταμένη περίοδος υψηλού πληθωρισμού και αστάθειας έχει επίσης μειώσει την αγοραστική δύναμη και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
“Έχουμε εντοπίσει μια πραγματικά ισχυρή σύνδεση μεταξύ του αισθήματος ανασφάλειας για την οικονομική κατάσταση και του χρόνου που δαπανάται στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης”, δήλωσε η Isabel Barrow, διευθύντρια οικονομικού σχεδιασμού στην Edelman Financial Engines.
Η κατάσταση μπορεί ακόμη να οδηγήσει ορισμένους σε υπερβολικές αγορές, λόγω της πίεσης να συμβαδίσουν με τους οικονομικά εύρωστους που απεικονίζονται στα social media. Η Barrow συμβουλεύει τους άλλους να περνούν λιγότερο χρόνο στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και να αφαιρούν οποιαδήποτε στοιχεία πληρωμής που είναι αποθηκευμένα στο διαδίκτυο, προκειμένου να δημιουργήσουν “εμπόδια αγοράς” όταν εξετάζουν απερίσκεπτες αγορές.
Φωτό: Regina, Mor Shani, Wyron A, Austn Distel (unsplash.com)