Τι έδειξαν έρευνες για τις selfies: Το ψυχολογικό υπόβαθρο (μάλλον) δεν είναι αυτό που φαντάζεστε!

Γράφει η Δήμητρα Δήμου.

Πολύ μελάνι έχει χυθεί, πολλές απόψεις έχουν καταγραφεί, πολλές έρευνες έχουν γίνει με αντικείμενο το φαινόμενο των selfies. Η έρευνα, γενικότερα, υποδηλώνει ότι η οπτική γωνία μιας φωτογραφίας -πρώτου ή τρίτου προσώπου- αντικατοπτρίζει την πρόθεση ενός ατόμου να αποτυπώσει είτε τη φυσική εμπειρία είτε τη βαθύτερη σημασία ενός γεγονότος.

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, η μελέτη υποδηλώνει ότι οι selfies στις πλατφόρμες Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) δεν είναι απλώς για αυτοπροβολή, αλλά συχνά για να συμπυκνώσουν τη σημαντική πτυχή των στιγμών.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι η ικανοποίηση με μια φωτογραφία μειώνεται εάν η προοπτική της δεν ταιριάζει με τον αρχικό σκοπό λήψης της.

Έτσι η μελέτη φτάνει να εξηγήσει εν μέρει το γιατί οι άνθρωποι επιλέγουν να συμπεριληφθούν σε μερικές φωτογραφίες και δεν είναι τελικά η ματαιοδοξία τους.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι φωτογραφίες πρώτου προσώπου (που καταγράφουν τη σκηνή όπως φαίνεται από τα μάτια κάποιου) αντιπροσωπεύουν καλύτερα τη φυσική εμπειρία ενός γεγονότος για τους ανθρώπους.

Αλλά οι φωτογραφίες τρίτου προσώπου όπως οι selfies (που τεκμηριώνουν μια στιγμή με τον εαυτό τους σε αυτές) απεικονίζουν καλύτερα το βαθύτερο νόημα του γεγονότος στη ζωή τους.

“Διαπιστώσαμε ότι οι άνθρωποι έχουν μια φυσική διαίσθηση σχετικά με το ποια προοπτική να πάρουν για να αποτυπώσουν αυτό που θέλουν από τη φωτογραφία”, είπε ο επικεφαλής συγγραφέας Zachary Niese, απόφοιτος διδάκτωρ του The Ohio State University και νυν μεταδιδακτορικός υπότροφος στο πανεπιστήμιο του Tübingen στο Γερμανία.

Τα αποτελέσματα παρέχουν επίσης αντίθεση στην άποψη ότι οι άνθρωποι δημοσιεύουν selfies σε ΜΚΔ, όπως το Instagram, “μόνο και μόνο για να προωθήσουν τον εαυτό τους”, δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης, Lisa Libby, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Οχάιο.

“Αυτές οι φωτογραφίες σου μπορούν να τεκμηριώσουν το μεγαλύτερο νόημα μιας στιγμής. Δεν χρειάζεται να είναι από ματαιοδοξία όλο αυτό”, είπε.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Social Psychological and Personality Science.

 

 

Φωτό: unsplash.com

You May Also Like