Γράφει η Δήμητρα Δήμου.
Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού PISA 2022 αποτελεί λυπηρό κεφάλαιο για την εκπαίδευση στην Ελλάδα, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο ΟΟΣΑ. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών παρουσιάζουν μείωση σε σχέση με τον μέσο όρο του Οργανισμού σε όλες τις εξεταζόμενες δεξιότητες, δηλαδή την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, που πρέπει να κατέχουν οι μαθητές μέχρι την ηλικία των 15 ετών.
Ο διαγωνισμός PISA, Programme for International Student Assessment που διοργανώνεται ανά τριετία από τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), αποκαλύπτει πως η Ελλάδα κατατάσσεται στα χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και οικονομίες. Η σύγκριση με το 2018 ενισχύει ακόμη περισσότερο την αρνητική τάση, με τις μέσες βαθμολογίες να μειώνονται κατά περισσότερο από 20 μονάδες κατά μέσο όρο κατά την διάρκεια της περιόδου 2012-2022.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η παρατηρούμενη πτώση στα μαθηματικά, όπου σχεδόν όλοι οι μαθητές εμφανίζουν μειωμένες επιδόσεις. Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι οι μαθητές με υψηλές επιδόσεις μειώνονται περισσότερο από ό,τι οι μαθητές με χαμηλές επιδόσεις. Σε σχέση με το 2012, το ποσοστό των μαθητών που βαθμολογήθηκαν κάτω από το βασικό επίπεδο επάρκειας αυξήθηκε σημαντικά σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα.
Η Ελλάδα βρίσκεται επίσης αρκετά χαμηλότερα από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, με το χάσμα να συρρικνώνεται ελάχιστα μεταξύ των μαθητών με υψηλότερες και χαμηλότερες επιδόσεις, κυρίως στα μαθηματικά.
Τέλος, οι διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών αποτυπώνουν ποικίλες εικόνες στις διάφορες δεξιότητες. Ενώ στα μαθηματικά τα αποτελέσματα είναι παρόμοια, οι κοπέλες ξεπερνούν τα αγόρια σημαντικά στην κατανόηση κειμένου. Παράλληλα, παρατηρείται ότι το ποσοστό των χαμηλών επιδόσεων είναι παρόμοιο μεταξύ των δύο φύλων στα μαθηματικά, ενώ στην ανάγνωση τα αγόρια φαίνεται να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις.
Τα ανωτέρω στοιχεία καθιστούν σαφές ότι η εκπαιδευτική πορεία της Ελλάδας αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις και απαιτείται επείγουσα δράση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και την υποστήριξη των μαθητών.
Φωτό: GR Times, Protothema.gr, NiK, Yustinous (unsplash.com)