Το «τρίγωνο της θλίψης» γυρισμένο στη Χιλιαδού Εύβοιας κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα.

Γράφει η Ιωάννα Λαζάρου.

Ο Ruben Östlund κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 2017 με τη μοντέρνα σάτιρα του «The Square». Πέντε χρόνια μετά επέστρεψε στις Κάννες με μια άλλη σάτιρα.. το «Τρίγωνο της Θλίψης».. που στην πραγματικότητα είναι μια κατά μέτωπο επίθεση στους υπερπλούσιους και στο καπιταλιστικό σύστημα γενικότερα.. Η ταινία βραβεύτηκε με το Χρυσό Φοίνικα και χαιρόμαστε ιδιαίτερα εμείς στη χώρα μας.. μιας και είχαμε έστω και έμμεσα.. τη δική μας ξεχωριστή συμμετοχή!

Η ταινία γυρίστηκε στη Σουηδία και στην Ελλάδα.. συγκεκριμένα στη Χιλιαδού της Εύβοιάς μας! Την παραπάνω φωτογραφία (η οποία έχει επεξεργαστεί από το elenifourli.com) ανέβασε ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας κος Φάνης Σπανός και αναγνωρίζουμε σ’ αυτήν.. την όμορφη παραλία της Εύβοιας! Είναι συνεπώς πολύ σημαντικό να δημιουργηθούν οι υποδομές.. ώστε η διαφήμιση που κερδίζεται από τέτοιας εμβέλειας προβολή του τόπου μας.. να προσδώσει σημαντικά τουριστικά κεφάλαια στην τοπική οικονομία!

Το «Τρίγωνο της Θλίψης».. «Triangle of Sadness».. είναι η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Σουηδού συγγραφέα-σκηνοθέτη. Η υπόψη ταινία σαφώς και τον αναδεικνύει ως τον πλέον ικανό να κάνει μια άβολη.. διεισδυτική αλλά κυρίως κοινωνική κωμωδία. Αυτό το διαπιστώνουμε από τις εναρκτήριες κιόλας σκηνές.. όταν η ταινία φαίνεται να είναι ένα ξεκάθαρο χτύπημα στην υπερβολή της βιομηχανίας της μόδας. Στις διαφημιστικές λήψεις.. σημειώνει ο Östlund.. όσο πιο ακριβή είναι η μάρκα.. τόσο πιο γκρινιάρικα πρέπει να προσποιούνται τα μοντέλα!

Όσο για τον τίτλο.. το «τρίγωνο της θλίψης» είναι ο όρος που αποδίδεται στις γραμμές του συνοφρυώματος ανάμεσα στα φρύδια.. όταν ένα πρόσωπο είναι θλιμμένο!

Η φτωχή ψυχή που μπορεί να χρειαστεί μπότοξ για να περιποιηθεί το δικό της τρίγωνο.. είναι ο Καρλ (ένας υπέροχος Χάρις Ντίκινσον),.. ένας μάγκας άντρας μοντέλο που θα ήθελε να είναι διανοητικά και πολιτικά προοδευτικός.. αλλά τα καλύτερα ένστικτα του ξεπερνιούνται πάντα από τις ανασφάλειές του.

Η κοπέλα του Yaya (Charlbli Dean) είναι επίσης μοντέλο.. αλλά επειδή είναι γυναίκα πληρώνεται πολύ περισσότερο από εκείνον – οπότε γιατί αργεί τόσο πολύ να πληρώσει τον λογαριασμό σε ένα φανταχτερό εστιατόριο; Η διαφωνία του ζευγαριού σε αυτό το θέμα θα μπορούσε να προκαλέσει ντόμινο εξελίξεων – αρνητικών σκέψεων – διαμαχών.. αλλά ο Östlund δεν εκτονώνει την ένταση με τη βία… αλλά την αφήνει ως διδαχή να ρεύσει στα ανθρώπινα κύτταρα.. και στα αποτυπώματα της θλίψης!

Αυτή η ερώτηση (για τον λογαριασμό) είναι αναπόφευκτη όταν η δράση απομακρύνεται από τη βιομηχανία του μόντελινγκ και πηγαίνει σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο. Εκεί.. η Yaya και ο Carl επιβιβάζονται δωρεάν επειδή τις φωτογραφίες της Yaya.. που ποζάρει με φαγητό που στην πραγματικότητα δεν θα φάει.. θα τις δουν εκατομμύρια άνθρωποι! Οι ακόλουθοι του Instagram βλέπετε είναι πολλοί και αποτελούν μεγάλη αγοραστική δύναμη.

Το ζευγάρι μέσα στα δικά του θέματα.. συναντά και μια τραγελαφική σειρά από πάμπλουτους.. νεόπλουτους.. γενικά ανθρώπους με αμφιλεγόμενα περιουσιακά στοιχεία.. και το πώς αυτά αποκτήθηκαν!. Μεταξύ τους.. ένας χαρούμενος ολιγάρχης (Ζλάτκο Μπούριτς).. που έκανε τα εκατομμύρια του πουλώντας περιττώματα ζώων ως λίπασμα.. και ένα φιλόξενο ηλικιωμένο ζευγάρι Βρετανών που συγκέντρωσε την περιουσία του επίσης παράδοξο τρόπο.

Ανάμεσά τους είναι ένας καπετάνιος (Γούντι Χάρελσον) που προτιμά να τυφλωθεί από μεθύσι στην καμπίνα του.. παρά να ανακατευτεί με τους επιβάτες που περιφρονεί! Τέλος.. την παράσταση κλέβει μια «ατσάλινη» αρχισυνοδός.. η Πόλα (Βίκι Μπερλίν).. η οποία μένει να διευθύνει το σόου.

Όλα ξεκινούν όταν οι καλομαθημένοι πλούσιοι θέλουν να διασκεδάσουν κάνοντας παιχνίδι τα μέλη του πληρώματος.. Φυσικά δεν τους περνά από το μυαλό ότι η ασφάλεια του ταξιδιού απαιτεί το πλήρωμα να κάνει τη δουλειά του.. και όχι τους διασκεδαστές της πλουτοκρατίας!

Με κάποιον τρόπο.. τον οποίον θα παρακολουθήσουμε στους κινηματογράφους.. γίνεται ναυάγιο και όλοι καταλήγουν σ’ ένα απομονωμένο νησί.. χωρίς επικοινωνίες.. χωρίς τίποτα.. Μόνο ανθρώπινα κορμιά και βρεγμένα ρούχα! Ποιος είναι ο πλούσιος και ποιος ο φτωχός; Ποιος είναι το αφεντικό και ποιος ο υπάλληλος; Η ιεραρχία πρόκειται να αλλάξει.. Ίσως ο πιο δυνατός.. ίσως ο καταφερτζής.. καπάτσος να ηγηθεί!

Ο Östlund ξεκινά ένα σαρδόνιο κεφάλαιο όπου πολλοί θα γελάσουν.. ίσως θα ανακουφιστούν με τη «γύμνια» της προσωπικότητας των πάμπλουτων.. Οκτώ άτομα από το πλοίο κατέληξαν να εγκλωβιστούν σε ένα έρημο νησί και ξαφνικά δεν έχει σημασία ποιος έχει τα περισσότερα δολάρια ή τους ακόλουθους στο Instagram.

Η Antonia (Dolly De Leon).. η δροσερή.. έξυπνη καθαρίστρια τουαλέτας.. είναι το μόνο άτομο που μπορεί να πιάσει ένα ψάρι ή να ανάψει φωτιά.. οπότε γίνεται η αρχηγός των επιζώντων.

Να είστε προετοιμασμένοι… Το «Triangle of Sadness» κράζει και χασκογελά την κατάσταση του κόσμου για πάνω από δυο ώρες.. που είναι αρκετός χρόνος για μια σατιρική κωμωδία. Αρκετός μεν.. αλλά δεν κουράζει. Εν μέρει αυτό οφείλεται στο ότι ο πολιτικός σχολιασμός είναι τόσο έξυπνος.. και επιπλέον επειδή έχει αρμονία στην εναλλαγή των σκηνών.

Ο Östlund διασφαλίζει ότι.. ενώ οι καταστάσεις μπορεί να είναι παράλογες.. οι άνθρωποι σε αυτές είναι τόσο άνθρωποι όσο οποιοσδήποτε από εμάς.

Σας αφήνω εδώ.. και ανυπομονώ να δω την ταινία στη μεγάλη οθόνη του κινηματογράφου!

Φωτογραφία δημοσιευμένη από τον περιφερειάρχη Στ. Ελλάδας κ. Φάνη Σπανό. Ο σκηνοθέτης Ruben Östlund απεικονίζεται στα δεξιά του ενσταντανέ.

 

Φωτογραφίες: Δημόσιες στο facebook (Περιφ. Στ. Ελλάδας Φάνης Σπανός, FilmAffinity, Ce Filme Văd?, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου / Greek Film Centre)

You May Also Like