Influencer “εργαλείο marketing” ή “πηγή έμπνευσης”;

Γράφει η Εύα Καλαβρή.

Ο χιονιάς πέρασε, η ελπίδα έφυγε και οι περισσότεροι από εμάς περάσαμε αυτές τις μέρες αρκετές ώρες στο σπίτι. Που να πηγαίναμε άλλωστε; Εκτός από κανέναν περίπατο στη γειτονιά για χιονοπόλεμο και καμιά αγορά απαραίτητων προμηθειών για να τη βγάλουμε οι αποκλεισμένοι, το πρόγραμμα είχε για “σπίτι, αγκαλιά με κάποιο θερμαντικό σώμα”! Κι εννοώ φυσικά τους τυχερούς, ανάμεσά τους κι εμένα, που αποκλείστηκαν στο σπίτι τους, με ρεύμα. Αλήθεια, σας πέρασε καθόλου από το μυαλό ότι εκείνος που βάφτισε “Ελπίδα” την πρόσφατη κακοκαιρία ήθελε να μας τρολάρει κανονικά;

Λίγο ο επιπλέον χρόνος, λίγο τα γεγονότα που επικρατούν τελευταία και άρχισα να “σκαλίζω” την έννοια του influencer. Μέρες τώρα σκέφτομαι να γράψω κάτι σχετικό μιας και οι λογαριασμοί μου στα social βομβαρδίζονται καθημερινά με hashtags που ωθούν σε “cancel” και “unfollow” κάποιου “influencer” που “πρόδωσε” το κοινό του. Και μιας κι εδώ στην παρέα μιλάμε άπταιστα ελληνικά, κάθε φορά που βλέπω κι ένα όνομα influencer σε αυτά τα hashtags αναρωτιέμαι: “who are those people”;;; Με ποια ιδιότητα ασκούν επιρροή στις ζωές των ανθρώπων δηλαδή;

Οι περισσότεροι από αυτούς κάνουν εντελώς ανούσιες έως ανόητες αναρτήσεις, έχουν ναρκισσιστική και εγωκεντρική στάση και συμπεριφορά, προβάλλουν μια ψεύτικη ζωή γεμάτη φίλτρα ωραιοποίησης και πληρώνονται αδρά για να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στους ακολούθους τους.

Καταλήγω λοιπόν στο συμπέρασμα ότι ο influencer σήμερα (ή μήπως να λέμε ο Instagram ifluencer;) είναι αυτός που έχει τη δύναμη να επηρεάσει τις αγοραστικές αποφάσεις των ανθρώπων που τον ακολουθούν και προωθώντας, συχνά, πολύ συγκεκριμένες υπηρεσίες, η επιρροή του γίνεται ένα μετρήσιμο μέγεθος για την επιχείρηση που τον χρησιμοποιεί ως “εργαλείο marketing”. Έτσι, αποκτούν κι άλλη δύναμη να κατευθύνουν το αγοραστικό κοινό.

Ένα παράδειγμα “συγκεκριμένης υπηρεσίας” για την οποία μπορεί να μετρηθεί η επιρροή είναι να περιγράψει ο influencer στο story του σε ποιο ξενοδοχείο πήγε 3ήμερο, τι θέα είχε το δωμάτιό του, τι ακριβώς έφαγε και ήπιε ή ένα άλλο παράδειγμα είναι οι κωδικοί έκπτωσης που δίνουν με τα ονόματά τους για online αγορές. Οι ακόλουθοί του έπειτα πηγαίνουν στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο και κάνουν ό, τι έκανε κι εκείνος ή ψωνίζουν με τον κωδικό έκπτωσης που έδωσε κι έτσι οι επιχειρήσεις γνωρίζουν πόση επιρροή κατάφερε να ασκήσει το “εργαλείο” τους.

Όλο αυτό δεν είναι κακό από τη μία, αρκεί να γνωρίζουμε όλοι μας πως κάπως έτσι αποκτούν ακόλουθους και τους χειραγωγούν για δικό τους όφελος, δηλαδή για χρήματα, ενώ ενίοτε κάνουν και κανένα φιλανθρωπικό έργο ή παίρνουν το μέρος των, κατά περίπτωση, ταλαιπωρημένων, βασανισμένων, αδικημένων απλών και καθημερινών ανθρώπων.

Ο αληθινός influencer όμως είναι εκείνη η “ηγετική προσωπικότητα” που επηρεάζει τη ζωή, τον τρόπο σκέψης, τη συμπεριφορά των άλλων ανθρώπων. Είναι εκείνος που επικοινωνεί με τους ακολούθους του. Είναι εκείνος που θα βοηθήσει με όποιο τρόπο μπορεί και θα χρησιμοποιήσει τη δύναμη επιρροής που διαθέτει χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Είναι εκείνος που τον ακολουθείς εθελοντικά και πρόθυμα γιατί σε εμπνέει, σου δίνει όραμα και στόχο.

Αληθινοί influencers υπάρχουν πολλοί γύρω μας και δεν είναι αυτοί που χαρίζουν i-phones. Είναι η δασκάλα του νηπιαγωγείου που χτίζει τα θεμέλια στις ζωές των παιδιών μας, είναι ο γείτονας που κάνει τρεις δουλειές για να σπουδάσει τα παιδιά του και βοηθάει τους πάντες με χαμόγελο, είναι ο φίλος που θα εμπιστευτούμε ρωτώντας τη γνώμη του σε μια σοβαρή μας απόφαση, είναι ο συγγενής που σάρωσε όλες τις υποτροφίες, πήρε δύο διδακτορικά σε 5 χρόνια και διαπρέπει με την έρευνά του στο εξωτερικό, είναι ο γιατρός που περπάτησε 5 χιλιόμετρα στο χιόνι για να φτάσει στο νοσοκομείο και να κάνει την εφημερία του.

Δεν θέλω να παρεξηγηθώ αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι αληθινοί influencers είναι μόνο εκτός Instagram. Υπάρχουν εκτός και εντός Instagram και είναι καλλιτέχνες, ζωγράφοι, χορευτές, συγγραφείς, μουσικοί, αθλητές, επιστήμονες και άνθρωποι της διπλανής πόρτας που έχουν κάτι όμορφο να μοιραστούν, που έχουν ένα καλοπροαίρετο σχόλιο, μια καλή κουβέντα για όλους και χαρίζουν απλόχερα αγάπη. Ναι, υπάρχουν κι όποιος θέλει μπορεί να με ρωτήσει ποιους εννοώ!!!

Επαναπροσδιορισμός των “follows” λοιπόν! Κάτι είχα ψηλιαστεί όταν είχα γράψει “προσοχή στους influencers” πριν λίγους μήνες εδώ στο blog…

 

Φωτογραφίες από unsplash

You May Also Like