Κλιματική Αλλαγή: Η εξάπλωση της “Νέας Άρνησης” στο YouTube

Γράφει η Δήμητρα Δήμου.

Εάν έχετε περιηγηθεί στο YouTube πρόσφατα, μπορεί να έχετε παρατηρήσει μια αυξημένη παρουσία των ισχυρισμών που αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της αιολικής και ηλιακής ενέργειας, υποστηρίζοντας ότι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας ευνοεί τους κοραλλιογενείς υφάλους, ή ότι οι επιστήμονες του κλίματος είναι διεφθαρμένοι. Αυτές οι δηλώσεις προέρχονται από χιλιάδες βίντεο που εξετάστηκαν από το Κέντρο για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH), το οποίο ανέδειξε μια σημαντική αλλαγή στην τακτική των αρνητών του κλίματος στα τελευταία χρόνια.

Οι αρνητές του κλίματος, αντί να απορρίπτουν απευθείας την ιδέα της κλιματικής αλλαγής, προσεγγίζουν το θέμα με μια διαφορετική στρατηγική. Προσπαθούν να υπονομεύσουν την επιστημονική κοινότητα, να αμφισβητήσουν τις λύσεις για το κλίμα και να παρουσιάσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη ως κάτι θετικό ή ακίνδυνο. Η έκθεση του CCDH αποκαλύπτει ότι η “νέα άρνηση” έχει εκτοξευθεί τα τελευταία πέντε χρόνια, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 70% των ισχυρισμών άρνησης του κλίματος στο YouTube, σε σύγκριση με το 35% το 2018.

Η “νέα άρνηση” επικεντρώνεται σε επιθέσεις κατά των λύσεων για το κλίμα, της επιστήμης και του κινήματος για το κλίμα. Αυτή η αλλαγή τακτικής μπορεί επίσης να βοηθήσει τους δημιουργούς περιεχομένου στο YouTube να αποφύγουν την πολιτική απαγόρευση της εταιρείας όσον αφορά την κερδοσκοπία από την άρνηση του κλίματος. Παρά την απαγόρευση αυτή, η έκθεση υποστηρίζει ότι το YouTube εξακολουθεί να εισπράττει ετησίως περίπου 13,4 εκατομμύρια δολάρια από διαφημίσεις σε βίντεο που περιέχουν άρνηση του κλίματος.

Η αλλαγή αυτή στην τακτική ανησυχεί ιδιαίτερα λόγω του γεγονότος ότι το YouTube προσελκύει ένα νεαρό κοινό, και η προσπάθεια των αρνητών του κλίματος να επηρεάσουν αυτήν τη δημογραφική ομάδα μπορεί να έχει καταστροφικές επιπτώσεις για τον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής.

 

Φωτό: Sam Ladley, Tania, Eelco, Soliman (unsplash.com)

You May Also Like