Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης: Τα 151 χρόνια ζωής τιμά η Google.

Γράφει η Ιωάννα Λαζάρου.

Σήμερα η google τιμά τα 151 χρόνια λειτουργίας του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης (αγγλικά: The Metropolitan Museum of Art‎), γνωστό και αναφερόμενο συνήθως ως The Met. Τι έχει αυτό το μουσείο, αναρωτήθηκα, και του αφιερώνει τη μέρα ολόκληρη η google;

Επειδή είμαι άσχετη με την τέχνη, το έψαξα λίγο, από διάφορα portal του κόσμου, τα οποία ασχολούνται με την τέχνη.. και φυσικά από την ιστοσελίδα του ίδιου του Μουσείου.. η οποία αλήθεια είναι μια βιβλιοθήκη του ανθρώπινου πολιτισμού στη γη.. Απίστευτο Μουσείο.. χωρισμένο ανά πολιτισμικές περιόδους.. και ανά τομείς πολιτισμού.

Το «The Met» είναι ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα μουσεία τέχνης στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 1872 και βρίσκεται στην 5η Λεωφόρο στο Μανχάταν. Οι συλλογές του περιέχουν περισσότερα από δύο εκατομμύρια έργα τέχνης και περιλαμβάνουν ξεχωριστούς τομείς Ελληνορωμαϊκής, Μεσαιωνικής, Ισλαμικής, Ασιατικής και σύγχρονης τέχνης, καθώς και φωτογραφιών, ενδυμάτων, όπλων και πανοπλιών και μουσικών οργάνων.

Η συλλογή αρχαίας ελληνικής τέχνης είναι μια από τις πλουσιότερες στον κόσμο και αυτό ήταν αναμενόμενο. Εγκαινιάστηκε το 1909 και περιλαμβάνει περισσότερα από 35.000 αντικείμενα. Η συλλογή των εκθεμάτων της αρχαίας ελληνικής τέχνης περιλαμβάνει τα σημαντικότερα δείγματα της Κυκλαδικής, Μινωικής, Μυκηναϊκής , Γεωμετρικής, Αρχαϊκής και Κλασικής περιόδου.

Εντυπωσιάζουν ακόμα και από την οθόνη του Η/Υ τα γλυπτά, τα εξαίρετα μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία πάνω στα οποία απεικονίζονταν σκηνές από την καθημερινή ζωή και τη μυθολογία, οι επιτύμβιες στήλες με παραστάσεις μοναδικής ευαισθησίας και κομψότητας, ο μεγαλοπρεπής-επιβλητικός Κούρος, τα πήλινα και ορειχάλκινα αγαλματίδια, τα χρυσά κοσμήματα, οι Ταναγραίες (αρχαία Ελληνικά έργα πλαστικής τέχνης από τερακότα ύψους 15 ως 35 εκατοστά) και τα πλαστικά αττικά αγγεία

Χωρίς να θέλω να προσβάλω τους υπόλοιπους πολιτισμούς.. αλλά είναι φανερό – και γι αυτό καταλαμβάνουν περίοπτη θέση – ότι τα ευρήματα από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, από σχεδόν όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα.. μαρτυρούν το επίπεδο του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τον τρόπο σκέψης, τη δημιουργικότητα, τη λεπτότητα και το βάθος των συναισθημάτων καθώς και από τις αντιλήψεις εκείνης της εποχής. Θα το δείτε και παρακάτω με τον «Αρπιστή».. όπου γράφω δυο λόγια για τον τρόπο που δημιουργήθηκε.. ότι δεν είναι μόνο η εικόνα.. αλλά το συναίσθημα και η ιστορική διαδρομή που τη ζωντανεύει στα μάτια μας!

Επειδή δεν είμαι αρχαιολόγος ούτε έχω σχέση με τον πολιτισμό.. απλά αφιέρωσα λίγο χρόνο ώστε να διαβάσω μέσα από portal του μουσείου της Νέα Υόρκης.. θα ήθελα να διαβάσετε δυο πράγματα για τον «Αρπιστή».. Δεν είναι ότι τον ξεχώρισα μέσα από όλα τα εκθέματα.. απλά επειδή το elenifourli.com δεν είναι ένα επιμορφωτικό site.. ο στόχος είναι κυρίως τουριστικός.. Αν πάτε δηλαδή στη Ν. Υόρκη.. υπάρχει ένα Μουσείο.. το οποίο δεν πρέπει να βγάλετε από το πρόγραμμά σας..

Αρπιστής

Τα μαρμάρινα ειδώλια αποτελούν το σπουδαιότερο δημιούργημα του Κυκλαδικού πολιτισμού και ανάμεσα σ’ αυτά εξέχουσα θέση κατέχει το αγαλματίδιο του «Αρπιστή». Η χρονολογία κατασκευής του πιθανολογείται ανάμεσα στο 2800 – 2300 π.χ. Όπως τα περισσότερα κυκλαδικά ειδώλια έτσι και το συγκεκριμένο είναι φιλοτεχνημένο από παριανό μάρμαρο, που το χρησιμοποιούσαν σχεδόν αποκλειστικά οι καλλιτέχνες της εποχής, γιατί ήταν ολόλευκο, φωτεινό, χωρίς νερά, σμιλευόταν με ευκολία και έδινε ωραίο αποτέλεσμα.

Ο Αρπιστής με τη στάση του σώματός του φαίνεται να κλείνει στην αγκαλιά του την άρπα σαν να θέλει να την προστατεύσει. Το ίδια κίνηση, (το αγκάλιασμα) το επαναλαμβάνουν και οι σύγχρονοι μουσικοί με το μουσικό όργανο το οποίο κρατάνε στα χέρια τους όταν παίζουν κάποια μελωδία.

Είναι κατασκευασμένος σύμφωνα με ορισμένους κανόνες που τηρούσαν οι Κυκλαδίτες στην κατασκευή των έργων του, αλλά και την αίσθηση του ωραίου που είχαν αναπτύξει. Παρατηρούμε λοιπόν ότι ενώ είναι συμμετρικά αποδομένο το σώμα του, το δεξί του χέρι είναι περισσότερο χοντρό. Αυτό αποδίδεται στο γεγονός ότι το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να είναι αρμονικό και οι διαστάσεις του σώματος να τηρούν τις αρχές της αναλογίας. Αν και τα δύο χέρια είχαν το ίδιο μέγεθος, ο θεατής θα έβλεπε το δεξί χέρι που βρίσκεται πίσω από την άρπα, πιο λεπτό αφού τον χωρίζει μεγαλύτερη απόσταση από αυτό. Με αυτόν τον τρόπο κατασκευής όμως εξασφαλίζεται η αρμονία και η άψογη αισθητική.

Τα αυτιά του είναι κοίλα και μεγάλα, υποδηλώνοντας ενδεχομένως την οξυμένη ικανότητά του ακοή του, ενώ οι μύες στα χέρια του και η κάμψη στους αγκώνες, δηλώνουν ότι πρόκειται για άτομο που συνδυάζει τη δύναμη με την πυγμή, αλλά και την ευαισθησία ως καλλιτέχνης.

 

Πληροφορίες / Φωτογραφίες: The Met Museum, Pixabay, Pinterest, Twitter, Wikipedia

You May Also Like

Γραψτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *