Η επαφή με τη φύση μπορεί να μειώσει τις αρνητικές επιπτώσεις του screen time

Γράφει η Εύα Καλαβρή.

Screen time vs Green time…!

Οι οθόνες έχουν εισβάλλει για τα καλά στις ζωές μας, τα παιδιά και οι έφηβοι συχνά προτιμούν να περνούν χρόνο σε μια οθόνη παρά με τις παρέες τους, οι γονείς προσπαθούν να κρατήσουν ισορροπίες και να προλάβουν επιπτώσεις. Κάπου εκεί, ήρθε η πανδημία επέβαλλε και στους λίγους που είχαν απομείνει ν’ αντιστέκονται, να πάρουν και εκείνοι κάποιο laptop, tablet ή υπολογιστή για τηλεργασία – τηλεκπαίδευση.

Αρκετές έρευνες τα τελευταία χρόνια αποκαλύπτουν τι προκαλεί η αλόγιστη χρήση οθονών, ενώ παράλληλα προσπαθούν να εντοπίσουν τρόπους με τους οποίους αντισταθμίζονται οι αρνητικές επιπτώσεις.

Πώς επηρεάζονται ψυχολογικά, τα παιδιά και οι νέοι, από τη χρήση οθονών και την επαφή με τη φύση;

Μία έρευνα υποστηρίζει ότι η πρόσβαση στη φύση και ο «πράσινος χρόνος» θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στην ψυχική και σωματική υγεία που σχετίζονται με τον «χρόνο στην οθόνη».

Οι ψυχικές ασθένειες σε παιδιά κι εφήβους αυξάνονται παγκοσμίως, ενώ τα υψηλά επίπεδα «χρόνου οθόνης» φαίνεται να συνδέονται με δυσμενείς συνέπειες στην ψυχική υγεία. Οι τεχνολογικές εξελίξεις τις τελευταίες δεκαετίες αύξησαν την ενασχόληση των νέων με τεχνολογίες που βασίζονται στην οθόνη (screen time) και ταυτόχρονα έχει παρατηρηθεί μείωση της επαφής τους με τη φύση (πράσινος χρόνος – green time). Αυτός ο συνδυασμός υψηλού screen time και χαμηλού green time μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία και την ευημερία.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι ο «πράσινος χρόνος» θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τις συνέπειες του μεγάλου χρόνου σε οθόνες, πράγμα που σημαίνει ότι η φύση, που βρίσκεται ελεύθερη και δωρεάν γύρω μας, είναι ένας σημαντικός πόρος διατήρησης κι ενίσχυσης της δημόσιας υγείας που δεν χρησιμοποιείται επαρκώς.

Υπερβολικό screen time σε παιδιά έως 2 ετών και οι επικοινωνιακές τους δεξιότητες μεγαλώνοντας

Μία άλλη έρευνα υποστηρίζει ότι η έκθεση παιδιών έως 2 ετών σε υπερβολικό screen time σχετίζεται με φτωχότερες επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες στην ηλικία των 4 ετών, ωστόσο, ο χρόνος σε εξωτερικούς χώρους μπορεί να μετριάσει ορισμένες από τις αρνητικές αυτές επιπτώσεις.

Οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση μεταξύ τριών χαρακτηριστικών: μέσος χρόνος screen time ανά ημέρα σε ηλικία 2 ετών, χρόνος που αφιερώνεται σε παιχνίδι στην ύπαιθρο και νευρο-αναπτυξιακά αποτελέσματα – συγκεκριμένα, επικοινωνία, δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης και βαθμολογία κοινωνικοποίησης σε ηλικία 4 ετών (σύμφωνα με συγκεκριμένο τυποποιημένο εργαλείο αξιολόγησης).

Διαπίστωσαν ότι, ακόμα κι αν ο χρόνος οθόνης είναι σχετικά υψηλός, η ενθάρρυνση για περισσότερο χρόνο παιχνιδιού στην ύπαιθρο μπορεί να βοηθήσει να διατηρηθούν τα παιδιά υγιή και ν’ αναπτυχθούν σωστά.

 

Οι έρευνες:

Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: A systematic scoping review

Outdoor Play as a Mitigating Factor in the Association Between Screen Time for Young Children and Neurodevelopmental Outcomes

You May Also Like