Σήμερα θα μιλήσουμε για το κεντρικό πρόσωπο. Τι εννοούμε με αυτό;; Σίγουρα όχι η πρώτη σκέψη σου , αλλά κάτι πιο περίπλοκο. Σύμφωνα με τον ειδικό Redl , υπάρχουν αυτού του είδους τα πρόσωπα ,τα οποία , συγκροτούν ομάδες ατόμων και τους προκαλούν συγκινήσεις (διάφορα συναισθήματα). Πρόκειται λοιπόν από τη μία ,για κάποιον που έχει έναν ‘’ηγετικό’’ ρόλο κι από την άλλη , για το τι νιώθει απέναντί του ένα σύνολο. Ας δούμε τους 10 βασικούς τύπους κεντρικών προσώπων αναλυτικά κι έτσι , θα μας γίνει πιο κατανοητό για τι θέμα συζητάμε. Ίσως κάπου δεις τον εαυτό σου …
1.Ο άρχων πατριάρχης : εδώ ανήκει ένας πειθαρχημένος , αυστηρός δάσκαλος που τον σέβονται οι μαθητές του. Ωστόσο είναι καλός και δίκαιος , γι αυτό και αισθάνονται ασφάλεια απέναντί του.
2.Ο ηγέτης : αυτός που επιτυγχάνει την υπακοή , χωρίς να αναγκάσει. Οι μαθητές εδώ ταυτίζονται μαζί του , επιθυμούν να γίνουν σαν αυτόν.
3.Ο τύραννος : χαρακτηριστικό παράδειγμα καθηγητή που επιβάλλει την υπακοή, κάτι που μπορεί να οφείλεται σε καθυστερημένη υπακοή στις απαιτήσεις των δικών του γονέων. Τα παιδιά νιώθουν φόβο , δειλία και δεν μπορούν με τίποτα να του φέρουν αντίρρηση.
4.Το αντικείμενο αγάπης : ο καθηγητής ο γοητευτικός , ο όμορφος ή και μικρής ηλικίας ,τον οποίο τον έχουν ερωτευτεί όλες οι μαθήτριες ( Θυμάσαι το Θάνο Ποντίκη στο σήριαλ ‘’Θα βρεις το δάσκαλό σου ‘’; , τον καθηγητή που τον ήθελες πλατωνικά στο Λύκειο ;; ).
5.Το αντικείμενο επιθετικών ενορμήσεων : μοιάζει με την κατηγορία του τυράννου , ωστόσο είναι λιγότερο επιβλητικός .
6.Ο οργανωτής : τώρα μιλάμε για την πλευρά των μαθητών. Στο 6 , είναι αυτός που παρασύρει εύκολα τους άλλους σε μια απαγορευμένη ηδονή , π.χ. το κάπνισμα.
7.Ο σαγηνευτής: ας σκεφτούμε ένα μαθητή που τολμάει κάτι , που οι υπόλοιποι δεν είχαν το θάρρος , όπως να αντιμιλήσει σε ένα δάσκαλο που τον αδίκησε.
8.Ο ήρωας : παρόμοιο με το προηγούμενο. Η μόνη διαφορά , είναι το ότι αυτό που τολμά το κεντρικό πρόσωπο , είναι ηθικό π.χ. , να υποστηρίξει ένα συμμαθητή , έναντι του καθηγητή που τον προσέβαλε .Έτσι , οι υπόλοιποι τον θαυμάζουν.
9.Η κακή επιρροή: αυτός που αναπόφευκτα επηρεάζει , απλά και μόνο με την παρουσία του , τους άλλους .Τους κάνει να φέρονται ,με τρόπο που δε θα φέρονταν κανονικά ( αυτός που κάνει φασαρία λόγου χάρη και δημιουργεί αναστάτωση συνολική ).
10.Και τέλος , το καλό παράδειγμα : το αντίθετο του 9. Δηλαδή , αυτός που ασκεί πάντοτε , χωρίς να κάνει κάτι ιδιαίτερο ,θετική επιρροή προς τους άλλους . Οι συμμαθητές του , δεν έχουν ποτέ , να του προσάψουν κάτι αρνητικό.
Μέσα από το απλό παράδειγμα δασκάλου – μαθητών , είδαμε την έννοια του κεντρικού προσώπου .Αυτός λοιπόν , που έχει σημαντικό ρόλο ,κεντρικό , απέναντι σε ένα σύνολο ατόμων. Το κεντρικό πρόσωπο , μπορεί να είναι ακόμη και ένας φίλος της παρέας ,που όλοι θαυμάζουμε , ή και το αυστηρό μας αφεντικό .Για περισσότερες και χρήσιμες πληροφορίες , περί ατομικής και ομαδικής ψυχολογίας (άτομο και σύνολο ) , σου προτείνω το βιβλίο ‘’Το πρόσωπο και οι άλλοι’’ <3