Μου χρωστάει ο Θεός έναν Αύγουστο…

Γράφει η Εύα Καλαβρή.

«Μου χρωστάει ο Θεός έναν Αύγουστο», μου είπε πριν λίγες μέρες μία φίλη που πέρασε όλο το μήνα σχεδόν κλεισμένη στο σπίτι, με covid, οικογενειακώς, ευτυχώς ελαφριά.

«Μας χρωστάει σε όλους, ένα καλοκαίρι και δύο χειμώνες» της απάντησα κι εγώ, για να την παρηγορήσω. Και αναπόφευκτα σκέφτηκα που πέρσι τέτοιον καιρό είχαμε αφελώς πιστέψει ότι η πανδημία φθάνει στο τέλος της, ότι ο χειμώνας θα είναι καλύτερος από τον προηγούμενο και ότι το 2021 θα μας αποζημιώσει για το κακό που μας έκανε το 2020…

Καθώς το καλοκαίρι τελειώνει κι επίσημα σήμερα, μαζί του φαίνεται να στερεύουν και τα αποθέματα υπομονής κι αισιοδοξίας. Μια απογοήτευση πλανάται για όλα τα δυσάρεστα που συνέβησαν σε συνανθρώπους μας και στην πολύτιμη, και για τις δικές μας ζωές, χλωρίδα και πανίδα. Φόβος και προβληματισμός είναι τα επικρατέστερα συναισθήματα για την επόμενη μέρα.

Δεν ξέρω αν προλάβατε «να γεμίσετε μπαταρίες», αν, έστω και ενοχικά, ζήσατε κάποιες ανέμελες στιγμές, αν καταφέρατε να γευτείτε «καλοκαίρι». Όπως και νά’χει, το Φθινόπωρο είναι προ των πυλών και καλό θα ήταν να μάθουμε να αναγνωρίζουμε τα συμπτώματα της εποχικής κατάθλιψης που μπορεί να εμφανίσουμε το επόμενο διάστημα.

Η ψυχολόγος, κα Παναγιώτα Παπαναστασίου, μας ενημερώνει σχετικά με την εποχική κατάθλιψη, τι είναι, ποια τα συμπτώματα και τι μπορούμε να κάνουμε:

Η εποχική κατάθλιψη είναι μία συναισθηματική διαταραχή, η οποία εμφανίζεται κατά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες, όπου το κρύο αυξάνεται και η έκθεση στον ήλιο μειώνεται. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στη μετάβαση από την χαλαρότητα του καλοκαιριού στη ρουτίνα και τις υποχρεώσεις του χειμώνα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η διάθεσή τους. Επίσης, όταν το φως μειώνεται, επηρεάζονται ορισμένες ορμόνες και νευροδιαβιβαστές, όπως η σεροτονίνη και η μελατονίνη, οι οποίες σχετίζονται με την καλή διάθεση.

Τα συμπτώματα της εποχικής κατάθλιψης περιλαμβάνουν συνεχή κακή διάθεση, έλλειψη ενδιαφέροντος, ευερεθιστότητα, αισθήματα απόγνωσης και ενοχής, χαμηλή αυτοπεποίθηση, αισθήματα ανησυχίας, νωθρότητα, μειωμένη όρεξη για σεξ, αυξημένες ώρες ύπνου, αυξημένη όρεξη για φαγητό.

Η μεγαλύτερη έκθεση στο ηλιακό φως, η σωματική δραστηριότητα, η υγιεινή διατροφή, το ημερολόγιο, η συχνή επαφή με αγαπημένα πρόσωπα και τα χόμπι μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Αν παρόλα αυτά, μπαίνοντας η άνοιξη και το καλοκαίρι, τα συμπτώματα επιμένουν, καλό είναι το άτομο να ζητήσει την βοήθεια ενός ειδικού ψυχικής υγείας.

 

Φωτογραφίες από pixabay

You May Also Like

Γραψτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *