Πώς θα προετοιμάσουμε ψυχολογικά το παιδί μας για το σχολείο;

Γράφει η Ιωάννα Λαζάρου.

Μήπως στο παρελθόν έχετε παρατηρήσει μεταπτώσεις στην ψυχολογία του παιδιού σας 2 με 3 βδομάδες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς; Μήπως εμφάνισε παράξενες ή εσείς τις θεωρήσατε ανεξήγητες στάσεις στη συμπεριφορά του; Είναι απολύτως φυσικό να συμβαίνει αυτό.. μιας και το ψυχολογικό πέρασμα από τις διακοπές στο καθημερινό πρόγραμμα του σχολείου και στις υποχρεώσεις.. δεν είναι διόλου εύκολο! Από εκεί που σκέφτεται μόνο τη θάλασσα.. πλέον το μυαλό αρχίζει να στέλνει σήματα για την προετοιμασία της αλλαγής κατάστασης..

Αναζήτησα γι’ αυτό σε διάφορα φόρουμ του εξωτερικού τα οποία ασχολούνται με την παιδική ψυχολογία.. τρόπους ή ιδέες με τις οποίες θα βοηθήσουμε το παιδί μας να το πάρει λίγο πιο χαλαρά αυτό που έρχεται.. δηλαδή το τέλος των διακοπών και το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς..

Θέλετε να δούμε μαζί κάποια πραγματάκια τα οποία θα πρέπει από την ερχόμενη βδομάδα να τα κάνουμε με το παιδί ώστε να μπει ομαλά στη νέα σεζόν; Καταρχάς να σημειώσω ότι τα σχολεία ανοίγουν τη Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου.

Αρχικά θα πρέπει να δημιουργήσετε μια ρουτίνα επιστροφής στο σχολείο.. Πώς θα το κάνετε; Καθοδηγηθείτε από τις γνώσεις σας πάνω στο πώς αντιδρά το παιδί σας στις αλλαγές και κάνετε αυτές τις αντιδράσεις ως καθημερινή ρουτίνα.. Μην τις γιγαντώσετε και μην αντιδράσετε άσχημα σ’ αυτές.. Αυτή θα είναι για τις επόμενες ημέρες η ρουτίνα επιστροφής στο σχολείο.. Σχετικά με την αντίδραση των παιδιών στις αλλαγές.. ενδιαφέρον παρουσιάζει η παρακάτω παράγραφος από άρθρο της Ελληνίδας ψυχολόγου, σύμβουλου ψυχικής υγείας παιδιού και οικογένειας κας Τζίνας Θανοπούλου.

«Οι γονείς πρέπει να τιμήσουν και να σεβασθούν τη μοναδικότητα και ιδιαιτερότητα κάθε παιδιού. Για μερικά παιδιά η προσαρμογή μπορεί να έρθει πιο εύκολα και ομαλά, ενώ για άλλα να είναι πιο δύσκολο και να απαιτηθεί μεγαλύτερη προσπάθεια. Γενικά στην περίοδο των μεγάλων αλλαγών, όπως στην αλλαγή ή την αρχή του σχολείου, αυτές μπορεί να είναι συνυφασμένες με αισθήματα άγχους, αγωνίας, θυμού, εξελικτικά και ψυχολογικά πισωγυρίσματα (psychological regression), απογοήτευση κτλ. Οι γονείς πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να αποδεχθούν, ανάλογα με το ταπεραμέντο κάθε παιδιού  και τις συνθήκες που βιώνει ακόμα και δύσκολα συναισθήματα όπως: λύπη, αντικοινωνική συμπεριφορά, υπερκινητικότητα, κρίσεις πανικού, ψυχοσωματικά προβλήματα, όπως  εμετό, πονοκέφαλο, αϋπνίες, νευρικότητα, καθώς και μερικές ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές, υπερβολικές φοβίες, ξαφνικές αλλαγές κεφιού, έντονη  νευρικότητα , αρνητικότητα , ακόμα και έντονη λύπη .
Συνήθως αυτές οι συμπεριφορές  αρχίζουν και μειώνονται σταδιακά καθώς το παιδί κατορθώνει να προσαρμοσθεί στις καινούργιες συνθήκες. Ο βαθμός και ο ρυθμός προσαρμοστικότητας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διάθεση & ικανότητα γονιών να βοηθήσουν τα παιδιά τους πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την αλλαγή που συντελείται.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι τα παιδιά είναι «καθρέπτες» τους, αναπαράγουν αυτό που βλέπουν από τους γονείς τους. Άρα η συμπεριφορά των γονέων και όχι μόνο τα λόγια τους, αλλά ιδιαίτερα οι πράξεις τους παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία προσαρμογής των παιδιών τους».

Μιλήστε του για την επιστροφή στο σχολείο. Μάθετε τι το ανησυχεί ρωτώντας απευθείας. Μπορείτε να προσφέρετε υποστήριξη στο παιδί εξομαλύνοντας αυτό που συμβαίνει τώρα με αντίστοιχες εμπειρίες ανησυχίας και νεύρων που εσείς βιώσατε. Πείτε του ότι είναι φυσιολογικό, ότι κι εσείς είχατε αγχωθεί. Διαβεβαιώστε το παιδί σας ότι τα συναισθήματα που έχετε είναι κοινά και ότι μαζί θα βρείτε το θάρρος για να τα αντιμετωπίσετε. Οι ανησυχίες και το θάρρος μπορούν να υπάρχουν μαζί.. να του πείτε κι αυτό για να μη νομίζει ότι το έχει καταβάλει ο φόβος..

Βοηθήστε να δημιουργηθεί η αίσθηση της σχολικής εστίας.. του «ανήκω στο σχολείο». Η αίσθηση του «ανήκω στο σχολείο» μπορεί να επηρεάσει την ακαδημαϊκή επιτυχία και την ευημερία των μαθητών. Οι γονείς μπορούν να διευκολύνουν τις θετικές στάσεις για το σχολείο θέτοντας έναν ενθαρρυντικό τόνο όταν μιλούν για αυτό. Να το βάλετε με εικονική πραγματικότητα μέσα στην τάξη.. στο θρανίο του.. δίπλα στους φίλους του.. να βγάζει την κασετίνα.. να προοδεύει.. να μαθαίνει νέα πράγματα.. να κάνει αστεία με τους φίλους του.. να περιμένει πώς και πώς την Παρασκευή για να ξεκουραστεί και να παίξει πιο πολύ!

Ενθαρρύνετε τις ερωτήσεις. Ενθαρρύνετε τις ερωτήσεις που μπορεί να έχουν τα παιδιά σχετικά με την επόμενη περίοδο. Τι θα είναι το ίδιο; Τι θα είναι διαφορετικό; Ιδίως αν το παιδί αλλάζει σχολική βαθμίδα.. θα πρέπει να υπάρξουν συζητήσεις και να προκληθούν ερωτήσεις.. Να φύγει οποιαδήποτε ντροπή και το παιδί να σας ρωτήσει ότι το απασχολεί.. Κι εσείς μπορείτε να απευθυνθείτε στο σχολείο για να λάβετε απαντήσεις σε κάτι που μπορεί να μην ξέρετε να απαντήσετε με σιγουριά..

Γενικά.. με τις 3 λέξεις.. κατανόηση, ενδιαφέρον και συμμετοχή.. οι γονείς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να αφήσει σιγά σιγά πίσω το mood διακοπών και να εισέλθει στη νέα σχολική χρονιά με όσο γίνεται καλύτερη διάθεση.. Εσείς με αφορμή αυτό το άρθρο.. μπορείτε να το συζητήσετε και με άλλους φίλους γονείς ή κάποιον εκπαιδευτικό.. ώστε να μην αφήσετε το παιδί μόνο του.. Όχι ότι θα πάθει κάτι.. αλλά είναι καλό να νιώθει ότι είσαστε εκεί..

Photos (Unsplash):¨Kelly Sikkema,  Oliver Hale,  Thomas Park, Timothy Meinberg and Zika Radosavljevic

You May Also Like

Γραψτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *