Έτσι θα «σωθείς» από τις δύσκολες μέρες

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για να είσαι χαρούμενη που είσαι γυναίκα και να νιώθεις περήφανη που ανήκεις στο «όμορφο φύλο», ωστόσο υπάρχει ένας ισχυρός λόγος για να εύχεσαι να… είχες γεννηθεί άντρας. Ο λόγος αυτός ακούει στον όρο προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (ΠΜΣ) και ταλαιπωρεί το μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών.

Το ΠΜΣ αποτελείται από μία πληθώρα σωματικών και ψυχολογικών συμπτωμάτων τα οποία εκδηλώνονται 4 μέρες έως 1 εβδομάδα πριν από την έμμηνο ρύση και υποχωρούν σταδιακά από τη 2η μέρα της εμμήνου ρύσεως. Είναι δυνατό να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε γυναίκα κατά την αναπαραγωγική ηλικία και εκτιμάται πως περίπου το 30% των γυναικών μπορεί να αντιμετωπίζουν μέτριο ως σοβαρό ΠΜΣ, ενώ το 5-8% υποφέρει από προεμμηνορροϊκή δυσφορική διαταραχή (ΠΕΔΔ), όπως χαρακτηρίζεται το βαριάς μορφής ΠΜΣ.

Τα σαφή αίτια του συνδρόμου αυτού δεν έχουν εντοπιστεί αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι σχετίζεται με την διακύμανση των θηλυκών ορμονών κατά τον έμμηνο κύκλο, αφού δεν παρατηρείται σε κορίτσια πριν την εφηβεία, στην εγκυμοσύνη και μετά την εμμηνόπαυση. Τα συμπτώματα που έχουν αποδοθεί στο ΠΜΣ είναι περισσότερα από 150 και ποικίλουν από γυναίκα σε γυναίκα και από κύκλο σε κύκλο. Τα κυριότερα αυτών, όσον αφορά τη σωματική κατάσταση των γυναικών, είναι ευαισθησία στο στήθος, πρήξιμο και κράμπες στην κοιλιά, αύξηση του σωματικού βάρους, πονοκέφαλοι, πόνοι στη μέση, την πλάτη και την κοιλιά, πρήξιμο των άκρων, αυξημένη όρεξη ή ανορεξία, έντονη επιθυμία για ορισμένες τροφές (π.χ. σοκολάτα), αλλαγές στην ερωτική επιθυμία, κόπωση, υπνηλία, δερματολογικά προβλήματα (π.χ. εμφάνιση ακμής) και γαστρεντερικά προβλήματα (π.χ. διάρροια ή δυσκοιλιότητα).

Στα ψυχολογικά συμπτώματα συγκαταλέγονται η καταθλιπτική διάθεση, οι συχνές μεταπτώσεις διάθεσης, η ευερεθιστότητα, η νευρικότητα, η επιθετικότητα, η ανησυχία, η σύγχυση και τα προβλήματα συγκέντρωσης, η τάση για απομόνωση και το κλάμα. Για την αντιμετώπιση του ΠΜΣ η εθνική εταιρία προεμμηνορροϊκού συνδρόμου (NAPS) της Βρετανίας συνιστά στις γυναίκες που βιώνουν ελαφρά τα συμπτώματα να εντάξουν τη γυμναστική στη ζωή τους και να ακολουθήσουν συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες τις μέρες εκείνες.

011

Προτείνει να μειώνεται η πρόσληψη λίπους αλατιού και ζάχαρης.

Να αποφεύγονται το αλκοόλ και η καφεΐνη.

Συνιστά την προτίμηση σύνθετων υδατανθράκων (π.χ. δημητριακά, ψωμί, ζυμαρικά και άλλα παρεμφερή σκευάσματα ολικής άλεσης) και την αντικατάσταση των 3 μεγάλων γευμάτων με 6 μικρά για να διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Κατανάλωση τροφών που είναι πλούσιες σε ω3 λιπαρά και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ειδικότερα σε Β1 (θειαμίνη) και Β2 (ριβοφλαβίνη), τα οποία ενισχύουν την έκκριση σεροτονίνης, της ορμόνης που βελτιώνει τη διάθεση. Τα ω3 λιπαρά περιέχονται κυρίως σε ψάρια όπως ο σολομός, το σκουμπρί και η σαρδέλα, ενώ οι κυριότερες πηγές της βιταμίνης Β1 είναι οι ξηροί καρποί και τα όσπρια και της Β2 το γάλα αγελάδος, το κόκκινο κρέας και τα πράσινα λαχανικά.

002

Επίσης, τροφές πλούσιες σε ασβέστιο και βιταμίνη D φαίνεται να μειώνουν τα συμπτώματα του ΠΜΣ. Αυτά τα θρεπτικά συστατικά βρίσκονται κυρίως σε γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ η βιταμίνη D συντίθεται στο σώμα με την επίδραση της ηλιακής ενέργειας. Σ τη μείωση των πόνων μπορούν να βοηθήσουν τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ), όπως η ιβουπροφένη. Σε γυναίκες που υποφέρουν από ΠΕΔΔ ένας αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης είναι η διακοπή της ωορρηξίας, η οποία επιτυγχάνεται με αντισυλληπτικά χάπια, ωστόσο δεν φαίνεται να βελτιώνουν τα ψυχολογικά συμπτώματα, για τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα.

Οι παραπάνω τρόποι αντιμετώπισης πρέπει να λαμβάνονται πάντα σε συνεννόηση με το γιατρό σας. Τελικά οι μέρες λίγο πριν από τις «δύσκολες μέρες» αποδεικνύονται ακόμη δυσκολότερες. Παίρνουμε, λοιπόν, τα μέτρα μας κάνοντας αυτές τις μικρές αλλαγές στον τρόπο ζωής μας εκείνες τις μέρες και οπλιζόμαστε με υπομονή, κάτι που ίσως χρειαστεί να συμβουλέψουμε και τους γύρω μας να το κάνουν…

Άννα Μπιλάλη

You May Also Like

Γραψτε ενα σχολιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *